Czym jest branding i dlaczego proces budowania marki jest tak ważny?

Czym jest branding i dlaczego proces budowania marki jest tak ważny?

29 czerwiec 2022 | Kategoria: E-marketing

Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego nikogo nie powinien dziwić fakt, iż najwięcej zarabiają te marki, które w jakiś sposób się wyróżniają. Szalenie istotne jest więc kreowanie ich świadomości oraz budowanie pożądanego wizerunku w oczach klientów. Właśnie na tym polega branding.

Marka, czyli co?

Aby wytłumaczyć proces samego budowania marki, niesamowicie istotne jest to, aby znać definicję tego pojęcia. Marka jest bowiem całościowym postrzeganiem lub wyobrażeniem o danej firmie wśród klientów. Jak więc można się domyślać, może mieć dobrą lub złą reputację i ugruntowaną pozycję na rynku lub nie. Jak zatem zdefiniować markę odnoszącą sukcesy? Najprościej mówiąc jest to taka firma, która jest spójna w komunikacji i działaniach na wielu płaszczyznach. Znaczenie ma zarówno środowisko, jak i materiały drukowane, opakowania, strona internetowa, sposób prowadzenia mediów społecznościowych, a także sprzedaż i obsługa klienta.

Branding – czym dokładnie jest?

Branding to proces budowania marki i jej wizerunku, który ma na celu zbudowanie trwałego i długofalowego związku z klientami. W praktyce jest to zbiór metod marketingowych, które pozwalają na to, by dana marka zaistniała na rynku, a jej pozytywny obraz na stałe zagościł w pamięci konsumentów. Głównym założeniem brandingu jest skuteczne podkreślenie wartości danego przedsiębiorstwa. Istotne jest, aby dostarczyć spójny i łatwy w odbiorze przekaz dla konkretnej, wcześniej ustalonej grupy docelowej. Cały proces prowadzi do tego, by wyróżnić się na tle konkurencji.

Proces budowania marki – jak zrobić to dobrze?

Podstawą brandingu jest rzetelna strategia określająca najważniejsze wartości marki i umożliwiająca wyznaczenie kierunków rozwoju. Jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań należy więc dokonać charakterystyki stanu obecnego oraz sprecyzować, w jakim kierunku przedsiębiorstwo chce się podążać w przyszłości. Aby to zrobić, kluczowe jest określenie grupy docelowej, którą – dla dobra całego procesu – najlepiej wyznaczyć możliwie jak najbardziej precyzyjnie. Branding będzie zdecydowanie skuteczniejszy, gdy grupą docelową będą na przykład studenci zamieszkujący miasta wojewódzkie, a nie wszystkie osoby w wieku od 20 do 26 lat. Firma powinna określić również swoją misję, główne korzyści i najsilniejsze punkty, co sprawi, że proces budowania marki będzie jeszcze bardziej sprecyzowany i dostosowany do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Bardzo ważnym aspektem jest również analiza konkurencji – należy sprawdzić, jacy gracze na rynku mogą stanowić ewentualne zagrożenie i co zrobić, aby się w jakiś sposób wyróżnić. Szalenie istotnym punktem w procesie brandingu jest również odpowiedni dobór nazwy marki. Choć wydawać by się mogło, że to stosunkowo proste zadanie, realia są zupełnie inne – nazwa musi być unikatowa, a jednocześnie łatwa w zapamiętywaniu i wymowie. Często poszukiwania odpowiedniej trwają miesiącami. Co idzie za nazwą marki, kolejnym, również niełatwym zadaniem, jest wymyślenie sloganu oraz zaprojektowanie logo. Są to dwa elementy, z którymi marka będzie bezpośrednio kojarzona, dlatego warto zadbać o to, by wpływały na jej odbiór pozytywnie. Na etapie budowania wizerunku marki należy również opracować ton komunikacji – zadaniem zespołu zajmującego się brandingiem jest dostosowanie go do grupy docelowej i wybór odpowiedniego sposobu zwracania się do konsumentów. Możliwości jest wiele – może to być ton prosty, profesjonalny, koleżeński, branżowy, a nawet typowo informacyjny. Nie bez znaczenia w kwestii ogólnego odbioru marki jest także wygląd strony internetowej, newsletterów czy sposób prowadzenia mediów społecznościowych. Jak widać, branding jest więc stosunkowo skomplikowanym zagadnieniem, nad którym z reguły pracuje niemała grupa specjalistów. Aby był wykonany poprawnie i skutecznie, najlepiej skorzystać z usług doświadczonej w tej kwestii agencji marketingowej. Agencje interaktywne, takie jak na przykład Borbis Media, są w stanie zbudować Twój wizerunek od podstaw. Nasza praca rozpoczyna się już na etapie analizy i ustalenia wspólnych celów, a kończy na stworzeniu strony internetowej, optymalizacji jej i dbaniu o pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Odpowiednie zbudowanie wizerunku marki gwarancją sukcesu

Budowanie marki jest procesem kosztownym i czasochłonnym. Warto mieć jednak na uwadze, że efekty takiego działania jak najbardziej są tego warte. Mocny brand to bowiem taki, który oferuje nie tylko doświadczenie, wiedzę i umiejętności, ale również unikalny świat przeżyć, który pozwala mu wyróżnić się na tle innych marek. Aby koncept danej firmy był pozytywnie odczytywany przez daną grupę docelową, konieczne jest dbanie o dobrą reputację i budowanie jej na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa. Dotarcie do odpowiedniej i ściśle określonej grupy docelowej to gwarancja sukcesu – lojalni klienci stają się bowiem kluczowym zasobem firmy i budują jej wartość finansową.

Skuteczny branding to długotrwały proces, dzięki któremu możesz zauważyć wiele istotnych dla Twojego przedsiębiorstwa korzyści. To właśnie dzięki niemu Twoja marka będzie miała w oczach konsumentów niepowtarzalne cechy, a w efekcie wyróżni się na tle konkurencji.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco