Super Bowl – święto sportu czy reklam? | Borbis Media

Super Bowl – święto sportu czy reklam?

4 luty 2015 | Kategoria: Świat reklamy

Podczas gdy większość polskiego społeczeństwa smacznie spała, w nocy z niedzieli na poniedziałek (w Ameryce trwał wówczas niedzielny wieczór) ok. 115 mln ludzi na całym świecie oglądało transmisję Super Bowl – finałowego meczu o mistrzostwo w futbolu amerykańskim na stadionie Phoenix. W zasadzie to nie wiadomo, czy oglądali oni mistrzostwa czy reklamy, które specjalnie na tę okazję przygotowały bardziej i mniej znane marki.

Imprezy, które cieszą się tak szerokim zainteresowaniem, to dla marketingowców okazja, której nie mogą zmarnować. Nawet jeśli koszty, jakie trzeba ponieść to kwota rzędu 4,5 mln dolarów za 30-sekundowy spot. A jest to najwyższa jak do tej pory cena, jaką musiały zapłacić marki chcąc wyemitować reklamę podczas Super Bowl.

Oprócz wysokich kosztów produkcji i emisji, zadziwia także obsada spotów – są to zazwyczaj najpopularniejsze gwiazdy popkultury. W tym roku można było w nich rozpoznać twarze m.in. Jeffa Bridges’a, Pierce’a Brosnana, Liama Neesona, Bryana Cranstona, Kim Kardashian czy Lindsay Lohan. Co ciekawe, widzowie mieli także okazję zobaczyć reklamę z udziałem Katy Perry, promującej… swój własny występ, który widzowie mieli niebawem zobaczyć na stadionie Phoenix. Swoją drogą, był to jeden z najbardziej widowiskowych koncertów podczas mistrzostw, które kiedykolwiek miały miejsce.

Liczny udział znanych i lubianych gwiazd w tych wyjątkowych spotach nie powinien nikogo dziwić – zyskują oni bowiem na takim angażu podwójnie. Po pierwsze finansowo, po drugie oczywiście wizerunkowo. W ten sposób przecież dają widzom do zrozumienia, że oni również przeżywają emocje w związku z tym szczególnym wydarzeniem, że integrują się z nimi – są tacy jak oni.

Podczas tegorocznych obchodów Super Bowl zabrakło spotów niektórych „stałych bywalców”, takich jak Jaguar, Lincoln czy Volkswagen. W ich miejsce wskoczyły za to inne, mniejsze marki, których możliwość debiutu podczas mistrzostw futbolu kosztowała nawet 10% rocznych budżetów reklamowych. W niedzielny amerykański wieczór widzowie mieli okazję obejrzeć ponad 60 spotów. Niektóre były zabawne, niektóre zaskakujące, a jeszcze inne pouczające. Obecnie zobaczyć je można w internecie, a mówi się o nich niemal na całym świecie.

Trudno jednoznacznie określić, która z reklam może być uznana za najlepszą. Z pewnością w pamięci widzów pozostał spot piwa Budweiser, przedstawiający historię zagubionego szczeniaka, którego przed stadem wilków ratują przyjaciele z farmy – konie. Kreacja ta została odebrana niezwykle ciepło. 

Pozytywnie zaskoczył także filmik reklamowy anonimowej, jak dotychczas, marki Mophie – producenta obudów z powiększonymi bateriami dla smartfonów. Po emisji spotu nazwa tej firmy była jednym z najczęściej wyszukiwanych haseł w internecie. Reklama zaskakuje, dlatego warto obejrzeć ją samemu od początku do końca.

Oprócz wymienionych z niezwykle pozytywną reakcją widzów spotkały się także reklamy Snickersa, Pepsi, Microsoftu, Toyoty, T-mobile czy Esurance. Wszystkie spoty wyemitowane podczas tegorocznych mistrzostw Super Bowl znaleźć można tutaj.

Nietrudno jest za to stwierdzić, która z reklam zasługuje na miano najgorszej. Jej przekaz był bardzo poważny, wymowny i prawdziwy – i dlatego właśnie spotkała się z krytyką oglądających. Firma ubezpieczeniowa Nationwide zaprezentowała bowiem postać chłopca, który opowiada o tym, czego nie będzie mógł w życiu osiągnąć, gdyż… nie żyje, gdyż zginął w wypadku. Reklama ta była wyjątkowo przygnębiająca i wielu miłośnikom sportu zepsuła nastrój, który przecież w dniu mistrzostw powinien dopisywać.

W mistrzostwach Super Bowl nie da się nie zauważyć czysto komercyjnego podtekstu. 115 mln osób zgromadzonych na stadionie i przed telewizorami w jednym czasie to doskonały moment na to, by zaprezentować swój spot reklamowy. Odpowiednia fabuła, kreacja, ciekawy produkt oraz występujące w reklamach gwiazdy – to wszystko sprawia, że dla naprawdę obszernego grona osób pokaz spotów stanowi najbardziej wyczekiwany moment Super Bowl.

 

PS A tak w ogóle to w tegorocznych mistrzostwach wygrał zespół England Patriots pokonując Seattle Seahawks 28-24 😀

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco