Historia WordPressa - początki najpopularniejszego CMSa | Borbis Media

Historia WordPressa

Po raz pierwszy WordPRess, którego prekursorem był system b2 cafelog, zadebiutował dokładnie 27 maja 2003 roku, kiedy to ukazała się jego pierwotna wersja o numerze 0.70. Każda kolejna edycja silnika blogowego swoją nazwą nawiązywała bezpośrednio do znanego muzyka jazzowego, na przykład Milesa Davisa i Cheta Bakera. Pomysłodawczynią określenia „WordPress”  jest przyjaciółka jednego z twórców programu – Matta Mullenwega. W 2007 roku system zyskał szczególną renomę, bowiem wówczas został uhonorowany prestiżową nagrodą w kategorii Open Source CMS. Na fali niesłychanej popularności przebojem wdarł się również na nasz rynek w wersji polskojęzycznej, dzięki temu obecnie wiele lokalnych firm w pełni korzysta z jego nieograniczonych, stale udoskonalanych możliwości.

 

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że system tak naprawdę występuje w dwóch odsłonach, których rozróżnienie sprawia wielu początkującym użytkownikom nie lada problem. Mowa tutaj o WordPress.org i WordPress.com.

Pierwszy z nich to innymi słowy skrypt, który możemy w łatwy sposób pobrać z oficjalnej strony WordPressa i zainstalować na swoim serwerze. Dzięki temu uzyskujemy pełen dostęp do ogromnej liczby szablonów i wtyczek, z których korzystanie jest w znaczącej części nieodpłatne. Z reguły zdecydowanie łatwiej przebiega w tym przypadku proces pozycjonowania naszej strony w wybranej wyszukiwarce. Musimy jednak pamiętać, że w tym przypadku wyłącznie na naszych barkach spoczywa szczególna dbałość o zapewnienie płynnego i niezawodnego funkcjonowanie witryny internetowej i odpowiednio wysokiego poziomu szeroko rozumianej ochrony.

Z kolei WordPress.com to w najprostszym ujęciu rozbudowana platforma blogowa, za pomocą której możemy bez dodatkowych komplikacji i zbędnych formalności stworzyć od podstaw własną, profesjonalną stronę internetową, w pełni zgodną z naszymi potrzebami i oczekiwaniami. W tym przypadku za bezpieczeństwo naszej witryny i tworzenie zapasowych kopii odpowiada firma Automattic, stale koordynująca prawidłowe funkcjonowanie tego systemu. Decydując się na skorzystanie z takiego rozwiązania, musimy jednak liczyć się z nieuniknionymi kosztami, które zależą w głównej mierze od wyboru poszczególnego pakietu bądź też ewentualnych dodatków, oferujących niejednolity zakres funkcjonalności. Warto jednak zaznaczyć, że WordPress.com skutecznie uniemożliwia wstawianie na naszą stronę internetową reklam i wszelkich innych linków sponsorowanych, co z pewnością dla wielu użytkowników okaże się poważnym ograniczeniem. Z tego powodu zdecydowanie powinniśmy przemyśleć decyzję o wyborze ostatecznej wersji WordPressa tak aby spełniała ona nasze oczekiwania i przynosiła efektywną realizację zamierzonych celów.