Dobre praktyki e-mail marketingu | Borbis Media

Dobre praktyki e-mail marketingu

31 marzec 2017 | Kategoria: E-commerce, E-marketing

Do stałych elementów strategii promocyjnej firm z różnych branż bez wątpienia należą narzędzia marketingu internetowego. Jednym z najpopularniejszych z nich są kampanie mailingowe, czyli masowe wysyłki e-maili do obecnych i potencjalnych klientów.

E-mail marketing może być z powodzeniem wykorzystywany nie tylko w firmach działających online, ale także w biznesach stacjonarnych. Badania mówią, że z tego rozwiązania korzysta aż 82% firm działających zarówno na rynkach B2B, jak i B2C. Umożliwia nie tylko szybkie przekazanie obecnym i potencjalnym klientom informacji o aktualnej ofercie oraz promocjach, ale także pozwala na budowanie relacji z odbiorcami produktów czy usług.

Krok pierwszy: budujemy bazę mailingową

Do rozpoczęcia wysyłek mailingowych niezbędna jest baza e-maili, czyli adresów obecnych i potencjalnych klientów, którym chcemy w ten sposób przekazywać informacje. Bazę mailingową nieco inaczej buduje się w przypadku np. sklepów stacjonarnych, a inaczej w przypadku biznesów internetowych. Strony i sklepy internetowe zbierają adresy e-mail poprzez zapisy do subskrypcji newsletterów lub przez założenie konta klienta do dokonania zamówienia czy zakupu. Sklepy stacjonarne z kolei tworzą programy lojalnościowe ze zniżkami, specjalnymi ofertami dla stałych klientów. Żeby zostać dodanym do tego grona i otrzymywać rabaty, najczęściej należy podać właśnie swój adres e-mail, który zostaje dodany do bazy.

Przy budowaniu bazy mailingowej bardzo ważne są kwestie prawne związane z przetwarzaniem danych osobowych. Przede wszystkim nie można dodawać do niej adresów bez wiedzy, a przede wszystkim zgody ich właścicieli – klient musi wyraźnie wiedzieć, do jakiej bazy i w jakim celu podaje swoje dane. Jeśli poda adres samodzielnie i wyrazi zgodę na jego przetwarzanie w celach marketingowych, czyli na otrzymywanie newslettera (np. poprzez zaznaczenie konkretnej opcji na formularzu online czy złożenie podpisu na tradycyjnym zgłoszeniu), może być dopisany do grona odbiorców wysyłek mailingowych. Nie warto w tym miejscu prosić klienta o zbyt wiele danych – jeśli planujemy tworzenie jedynie wysyłek maili, nie prośmy klienta o podanie adresu korespondencyjnego czy numeru telefonu, bo to może go skutecznie zniechęcić do pozostawienia swoich danych.

Krok drugi: planujemy i tworzymy wysyłki

E-mail wysyłany w formie newslettera musi posiadać formę, która trafi do odbiorców i zachęci ich do przejrzenia jego treści. Właśnie dlatego zawsze należy pamiętać nie tylko o ciekawej treści, ale również o tytule, wskazaniu nadawcy wiadomości oraz o atrakcyjnym ułożeniu komunikatów. Specjaliści marketingu radzą: dodawanie do e-maili grafik czy zdjęć zdecydowanie zwiększa ich atrakcyjność dla odbiorców, a tym samym efektywność. Jednym słowem, kampanie atrakcyjne graficznie mają większy CTR.

Bardzo ważne jest, by w każdym przesyłanym przez nas mailu dać odbiorcy możliwość wypisania się z subskrypcji newslettera. To nie tylko wymóg prawny, ale również dobra praktyka, która daje klientowi poczucie dobrowolności w odbieraniu treści marketingowych.

Krok trzeci: kontaktujemy się z klientami zgodnie z zasadami e-mailowego savoir vivre

Tworzenie e-maili marketingowych wcale nie jest łatwą sztuką. Muszą być przyciągające i atrakcyjne dla odbiorców. Właśnie dlatego jedną z najważniejszych cech jest częstotliwość wysyłek. Nie należy „atakować” klientów mailami zbyt intensywnie, gdyż bardzo częste wiadomości będą przez nich odbierane jako spam. Lepiej wysłać raz na jakiś czas zbiorczą wiadomość z kilkoma informacjami niż wysyłać każdą z nich w osobnej wiadomości.

E-maile marketingowe powinny zawierać przede wszystkim informacje przydatne dla klientów. Wskazane jest więc wysyłanie wiadomości informujących o nowej kolekcji, wprowadzeniu nowych produktów, kampaniach promocyjnych czy specjalnych rabatów.

E-mailowy savoir vivre mówi, by w każdej wiadomości się przywitać, pisać językiem zrozumiałym i “ludzkim” (jak najmniej automatyzacji), a na końcu podziękować – za odczytanie treści, należenie do grona stałych klientów, przyszłe zakupy itp. Bardzo ważna jest również personalizacja e-maili. Dodanie imienia do wiadomości, a także wysyłanie użytkownikowi ofert i informacji o produktach spójnych z jego poprzednimi zamówieniami na pewno zrobi na nim dobre wrażenie.

E-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych form promocji. Jak się okazuje, e-konsumenci pytani o skuteczność tego narzędzia aż w 72% wskazują, że lubią otrzymywać informacje marketingowe właśnie drogą mailową i chętnie z tych wiadomości korzystają. Właśnie dlatego warto wdrożyć kampanie mailingowe do swojej strategii promocyjnej.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco