Wyniki organiczne i sponsorowane w wyszukiwarce Google – poznaj różnice

14 kwiecień 2017 | Kategoria: E-marketing

Wyniki wyszukiwań w Google, które każdego dnia przegląda większość internautów można podzielić na organiczne (naturalne) i sponsorowane. Warto znać różnice między nimi i rozróżniać je wśród wszystkich wyników wyszukiwań pojawiających się po wpisaniu określonej frazy.

Wyszukiwarka Google to najpopularniejsze tego typu narzędzie na świecie – w Polsce korzysta z niej ponad 96% internautów (dane z lutego 2017 r.). Mimo tego, że codziennie widzimy wyniki wyszukiwań w Google, nadal nie każdy potrafi odróżnić tych organicznych od sponsorowanych, dlatego postanowiliśmy nieco przybliżyć ten temat 🙂

Wyniki sponsorowane to płatne linki o charakterze reklamowym, które pojawiają się na liście wyszukiwań w ramach kampanii Google Adwords. Z kolei wyniki organiczne, inaczej zwane naturalnymi, zaliczane są do linków bezpłatnych. Należy tu jednak doprecyzować, że mamy na myśli płatność lub brak płatności na rzecz Google. Na pozycję organiczną w wyszukiwarce wpływa bowiem wielokierunkowe działanie marketingowe zwane pozycjonowaniem, którego celem jest zakwalifikowanie przez mechanizmy Google danego linku w wynikach wyszukiwania wyżej niż pozostałych, po wpisaniu do wyszukiwarki konkretnych słów kluczowych.

Mechanizm wyświetlania wyników

Podstawową różnicą jest więc mechanizm wpływający na wyświetlane wyniki. Sponsorowane pojawiają się na liście wyszukiwań dzięki działaniom reklamowym prowadzonym w ramach różnego typu kampanii Google Adwords. Wyniki organiczne wyświetlają się natomiast na liście wyszukiwań wskutek działań wpływających na algorytm Google, czyli podstawowych mechanizmów pozycjonowania stron. Wszystkie procesy, których celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji wśród wyników organicznych to SEO, czyli optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarki internetowej.

Oznaczenie wyników sponsorowanych

Google dodatkowo oznacza linki sponsorowane, by łatwo było je odróżnić od tych organicznych. Przy linkach płatnych, czyli sponsorowanych pojawia się etykieta “reklama” wyraźnie oznaczona na liście wyszukiwania.

Lokalizacja wyników wyszukiwania

Kolejną łatwą do zaobserwowania różnicą między wynikami naturalnymi a sponsorowanymi jest ich lokalizacja na liście wyszukiwań. Te drugie znajdują się zawsze na pierwszych czterech oraz ostatnich trzech pozycjach na liście, a pomiędzy nimi pojawiają się wyniki naturalne (organiczne).

Niektórzy pomijają działania pozycjonerskie w swojej strategii marketingowej, koncentrując budżety na promocję w wyszukiwarce w całości na kampaniach Google Adwords. To błąd. Badania pokazują, że użytkownicy wyszukiwarek kierują swój wzrok przede wszystkim właśnie na linki organiczne. Oznacza to, że działania SEO są bardzo istotne dla promowania witryny w sieci i to współdziałanie pozycjonowania i kampanii reklamowych w Google daje największą efektywność widoczności strony w wyszukiwarce.

 Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco