Zmiany na Facebooku – dlaczego zasięg postów znów spada?

19 styczeń 2018 | Kategoria: Social media

Dzieje się to, czego najbardziej obawiali się administratorzy stron – zasięg postów znów drastycznie spada. Choć jest on zauważalny już od jakiegoś czasu, na początku stycznia serwis poinformował o kolejnej zmianie algorytmu. Spowoduje to faworyzowanie wpisów publikowanych przez znajomych i rodzinę użytkownika oraz wyświetlanie ich na wyższych pozycjach w Aktualnościach, spychając tym samym na niższe treści publiczne zamieszczane przez strony firm, marek czy media.

Dlaczego Facebook zmienia algorytm?

Przede wszystkim warto przypomnieć, skąd taka potrzeba. Liczba użytkowników Facebooka (ponad 2 miliardy), ale też i fanpage’y, rośnie jak na drożdżach. Przeciętnemu użytkownikowi wyświetlanych jest 1500 różnych treści, z czego zauważa on jedynie 300 z nich, ponieważ miejsce w News Feedzie jest już mocno ograniczone. Taka sytuacja wymusiła na serwisie opracowanie systemu, który będzie analizował treści i wyświetlał w głównej mierze te, które najbardziej interesują daną osobę. Dotychczas było to zależne m.in. od liczby interakcji względem danego przekazu, bez względu na to od kogo pochodził – algorytm brał pod uwagę aktywność użytkownika na Facebooku (klikalność w posty, polubienia, komentarze, udostępnienia, ale też czas, jaki na to poświęcał) i na tej podstawie wyświetlał informacje na tablicy.

Im większa liczba interakcji, tym większy zasięg organiczny.

Jednak w wyniku licznych zgłoszeń użytkowników dotyczących wypierania postów osób, z którymi chcą utrzymywać kontakt przez posty publiczne, Mark Zuckerberg zdecydował się wprowadzić kolejne zmiany. Facebook zadeklarował powrót do korzeni, pierwotnych założeń, a więc tego, by służyć społeczności – łączyć ludzi i pomagać w budowaniu ważnych dla nich relacji. Stąd też w roku 2018 serwis priorytetowo będzie traktował posty, które inicjują dyskusję i rozwijają relacje.

Jakie działania muszą podjąć administratorzy stron?

Nadal duże znaczenie będzie miała liczba interakcji względem posta, jednak trzeba pamiętać, że to właśnie publikacje znajomych lub rodziny wyświetlą się jako pierwsze, a cała reszta, aby zyskać pożądane miejsce w Aktualnościach, będzie musiała się bardzo postarać. Nowy algorytm wprowadza wprawdzie nieco zamieszania i niepokój wśród administratorów fanpage’y, ale nie pozostawia wyboru – trzeba się z tym pogodzić i zacząć działać.

Nie oznacza to bowiem, że posty od stron komercyjnych całkowicie znikną z News Feedów użytkowników. Wprowadzane zmiany mają zagwarantować użytkownikom dostęp do treści, które ich interesują i angażują. W jakim kierunku zatem działać?

Kręć video i angażuj widzów

Aby utrzymać dotychczasowe zasięgi, warto zmodyfikować sposób komunikacji i dostosować się do aktualnie trwających trendów w social media. Przede wszystkim postawić na video (również pokaz slajdów oraz gif), nie wspominając już o transmisjach na żywo, które według oficjalnego oświadczenia serwisu generują 6x więcej interakcji niż zwykłe wideo, ponadto wywołują dyskusje i wymagają od użytkownika działania, chociażby takiego jak pozostawienie komentarza będącego odpowiedzią na zadane pytanie w trakcie prowadzonej relacji. A pamiętajcie, że każda reakcja (polubienia, komentarz, udostępnienie) przekłada się na wzrost zasięgu organicznego. Sam format to jednak nie wszystko – należy pamiętać, aby materiał był przede wszystkim atrakcyjny i wartościowy dla użytkowników. Jeśli przekaz będzie miał dobry odbiór (co wyrażone zostanie liczbą reakcji), możemy liczyć na to, że wyświetli się większej liczbie osób.

Zmiana opcji obserwowania stron

Kolejną możliwością (i co ważne – darmową) powodującą wyświetlanie postów fanpage’a na najwyższej pozycji w kanale aktualności użytkownika jest zmiana przez niego ustawień obserwowania danej strony. Tu wystarczy, by użytkownik będąc na niej kliknął w opcję Obserwowanie > Wyświetlaj najpierw. Warto o tym powiadomić swoich fanów. Dzięki temu nie przeoczą żadnego posta ze strony, która go interesuje.

Budżet reklamowy na Facebooku

Nie da się ukryć, że Facebook wprowadzając wyżej opisane zmiany, wymusza na administratorach stron zakup reklamy. W zależności od fanpage’a będzie się to wiązało z przeznaczeniem na ten cel jeszcze większych budżetów reklamowych niż dotychczas, a dla małych graczy, którzy opierali swoją strategię tylko i wyłącznie na zasięgach organicznych, z uwzględnieniem działań reklamowych na Facebooku w stałych wydatkach.

Patrząc na Facebooka z perspektywy lat jesteśmy pewni, że to nie ostatnia modyfikacja dotycząca zasięgu postów. Liczymy jednak, że następna zmiana będzie ukłonem w stronę administratorów stron firm, marek i mediów, które już teraz przeznaczają niemałe budżety reklamowe z nadzieją, że zdobędą uwagę użytkownika.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco