Audyt marketingowy – dlaczego należy o nim pomyśleć?
3 styczeń 2023 | Kategoria: E-marketingZdarza się, że pomimo wprowadzenia wielu działań promocyjnych, nie dostrzegamy żadnych efektów. Przyczyny mogą być różne – od złej strategii marketingowej po nieodpowiednio dobrane narzędzia. Jeśli chcemy temu zapobiec, należy przeprowadzić audyt marketingowy. Na czym polega ta czynność i jakie korzyści może nam przynieść?
Na czym polega audyt marketingowy?
Audyt marketingowy to proces, który polega na dokładnej analizie danych i działań firmy. Może obejmować zarówno sferę marketingową, jak i pozostałe aspekty. Wykonywany jest najczęściej przez zewnętrzną firmę, ponieważ to pozwala na uzyskanie obiektywnej oceny sytuacji.
Podczas audytu należy przyjrzeć się takim elementom jak:
- obecna strategia marketingowa – co dokładnie jest naszym celem i jakimi środkami chcemy to osiągnąć,
- otoczenie firmy – składają się na nie zarówno klienci, dostosowane do nich kanały, jak i nasza konkurencja,
- pracownicy – osoby bezpośrednio odpowiedzialne za wdrażanie działań marketingowych, ich efektywność, kompetentność oraz istniejąca między nimi komunikacja,
- efektywność działań – czy nasze starania przynoszą efekty,
- analiza SWOT – odkrycie mocnych i słabych stron firmy, a do tego przewidzenie szans oraz zagrożeń.
Co daje audyt marketingowy?
Audyt marketingowy to wspaniała okazja do tego, by dowiedzieć się czegoś więcej o naszej firmie. Nie znając sposobu, w jakim nasza działalność funkcjonuje, nigdy nie będziemy w stanie opracować udanej strategii – dlatego warto dokładnie zagłębić się w te zagadnienia.
Szczegółowa analiza danych pokaże nam nasze słabości – dzięki temu będziemy wiedzieć, nad czym należy popracować. Z drugiej strony, poznamy też silne strony naszej firmy, na których możemy potem oprzeć nasze działania. Audyt zwiększy efektywność naszej pracy i pomoże obrać odpowiedni kierunek. Będzie też motywacją do dalszych starań i okazją do spojrzenia na sytuację z nowej perspektywy.
Kiedy zdecydować się na audyt marketingowy?
Audyt marketingowy to nie tylko rozwiązanie dla tych firm, które są w kryzysie – możemy zlecić go zawsze w chwili potrzeby, na przykład, kiedy chcemy poprawić konkretną sferę w naszym przedsiębiorstwie. Sprawdzi się szczególnie wtedy, gdy zamierzamy wprowadzić nową strategię lub zweryfikować obecną. Warto jednak przeprowadzać go regularnie, ponieważ w ten sposób możemy liczyć na najlepsze efekty.
Audyt marketingowy to świetna opcja dla tych, którzy chcieliby usprawnić swoje działania marketingowe. Wykonanie takiego audytu pozwoli nam opracować nowy plan działania, który z pewnością zagwarantuje nam sukces. Jeśli planujemy przeprowadzić audyt, warto zdecydować się na usługi naszej agencji – poznaj szczegóły oferty przeprowadzanych przez nas audytów marketingowych!