Czym jest storytelling i jak go wykorzystać, by podbić serca klientów? | Borbis Media

Czym jest storytelling i jak go wykorzystać, by podbić serca klientów?

27 Sierpień 2018 | Kategoria: Świat reklamy

Trendy w marketingu przychodzą i odchodzą, ale wśród nich jest też taki, który od lat jest określany jako jeden ze skuteczniejszych sposobów na pozyskanie uwagi i sympatii klientów. Chodzi oczywiście o niezastąpiony storytelling. Czym jest i jak go wykorzystać, by podbić serca klientów?

Co to jest storytelling?

Storytelling można też określić mianem marketingu narracyjnego. Jego znaczenie można zaś określić krótkim “sztuka opowiadania historii”, bo do tego się tak naprawdę sprowadza. Jest to niezwykle skuteczne narzędzie i zdecydowanie można je uznać za największe wyzwanie dla tych, którzy pracują nad promocją firmy czy produktu.

Dlaczego storytelling działa?

Co takiego jest w storytellingu, że porywa miliony, a wszyscy w branży marketingowej tak bardzo się nim zachwycają? Przede wszystkim nie jest natrętny. Nie drażni, nie bije po oczach, nie wmusza konsumentowi niepotrzebnych mu produktów. Jako społeczeństwo mamy już wstręt do reklam, które wyskakują z każdego zakamarka i marketing narracyjny jawi się jako bardzo odświeżający i delikatny, mimo że wciąż ma ogromną moc. Główną siłą takich kampanii jest to, że opierają się na emocjach, ale robią to bardzo subtelnie. Uczucia to zresztą coś, do czego powinny odwoływać się wszystkie reklamy, a to z tego względu, że zawsze, ale to zawsze kupujemy emocjonalnie. Nawet wtedy, gdy przyznajemy się tylko do logicznych argumentów i chłodnej kalkulacji.

Storytelling jako strategia marketingowa

Dobra opowieść sprawia, że firma zyskuje w oczach klienta i zaczyna stawać się czymś więcej niż typowym przedsiębiorstwem produkującym zupełnie zwyczajne produkty. Ciekawie opowiedziana historia buduje więź między klientem a marką, a to prowadzi do zwiększenia lojalności i zaangażowania. Najlepsze w storytellingu jest zaś to, że daje on nieograniczone możliwości! Tworząc opowieść dla swojej firmy można się naprawdę popisać: doprowadzić do łez wzruszenia i śmiechu, wywołać nostalgię, współczucie i wiele, wiele innych emocji. Przy wymyślaniu kampanii trzeba mieć na uwadze, że ludzie nie zapamiętają konkretnych słów, które padły w reklamie. W ich umysłach zostanie to, co one wywołały: obrazy, tęsknoty i pragnienia. Wzbudzenie w odbiorcy emocji gwarantuje więc, że nasz przekaz zostanie zapamiętany na bardzo długo.

Jak wykorzystać storytelling w swojej firmie?

Na pytanie, jak stworzyć dobrą historię o marce lub produkcie, trudno odpowiedzieć, ale są pewne techniki, które mogą w tym pomóc. Świetnie sprawdza się wymyślenie bohatera (albo antybohatera – zajrzyjcie też do tego artykułu o brand hero), który będzie pokonywał kolejne przeszkody lub kontynuował określoną narrację w następnych kampaniach. Przykładem może być urocza para Serce i Rozum, Mały Głód jako czarny charakter czy Berlinki przyłapane na obgadywaniu ludzi. Równie dobrze można postawić na konkretne emocje i pokazywać różne scenki, które je wywołują, co świetnie robi Ikea czy Allegro.

Przypominacie sobie ten świąteczny spot? Prawdopodobnie wielu z Was złapał za serce i pamiętacie jego treść do dziś. Zobaczmy to jeszcze raz.

Dobrze jest uczyć się od najlepszych, dlatego warto rozbijać na części pierwsze reklamy najbardziej znanych “opowiadaczy” i przekuwać zdobytą wiedzę na wzruszające opowieści o swojej własnej firmie.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco