Eye tracking i mapa cieplna – jak badać użyteczność strony internetowej | Borbis Media

Eye tracking i mapa cieplna – jak badać użyteczność strony internetowej

8 lipiec 2016 | Kategoria: E-marketing

W dzisiejszych czasach ciężko znaleźć firmę, która nie ma swojej strony internetowej. Wiele przedsiębiorców zdecydowało się również przenieść biznes do sieci, tworząc e-sklepy i serwisy usług typu SaaS (ang. Software as a Service, czyli usługi dostępne z poziomu przeglądarki internetowej). Samo posiadanie strony to jednak dopiero początek. Każda witryna www powinna być przede wszystkim funkcjonalna i użyteczna, by internauci chętnie ją odwiedzali i korzystali z jej zasobów.

Jak badać użyteczność strony www?

Web usability (użyteczność strony www) to główny parametr mówiący o wygodzie korzystania ze strony przez użytkowników. Każdy właściciel witryny internetowej powinien raz na jakiś czas zbadać ją pod kątem użyteczności, by określić, które jej obszary są dla przeglądających niewygodne i problematyczne. Bezpośrednim następstwem takiego badania powinno być jak najszybsze naprawienie braku funkcjonalności w tych obszarach, by internauci nie zniechęcili się i nie przeszli na strony konkurencji.

Jedną z najlepszych metod badania użyteczności jest tzw. eye tracking (okulografia). Jest to technika polegająca na śledzeniu ruchu gałek ocznych. Nie jest to nowe badanie, wykorzystywane jest od ponad 100 lat w dziedzinach takich jak medycyna, psychologia czy marketing tradycyjny. Specyfika śledzenia ruchu gałek ocznych użytkowników ma jednak doskonałe znaczenie również dla badania funkcjonalności stron www.

Eye tracking przeprowadza się przy użyciu bezinwazyjnego urządzenia zwanego eye-trackerem, który może być umiejscowiony pod ekranem komputera. W badaniu focusowym prosi się użytkowników o wykonywanie określonych poleceń związanych z funkcjonowaniem danej witryny www. Mogą to być zadania dotyczące np. rejestracji, dokonania zakupu, odszukania informacji na temat produktu lub usługi czy odnalezienia danych kontaktowych. W ten sposób można zbadać, jak szybko i czy w wygodny sposób użytkownicy wyszukują informacji oraz wykonują określone akcje.

Prezentacja wyników badania – mapy cieplne

Wyniki badań eye trackingu prezentuje się zazwyczaj na tzw. heat maps, czyli mapach cieplnych. Jest to metoda, która w przystępny sposób obrazuje, na jakich obszarach strony użytkownicy skupiali swój wzrok podczas badania. Mapy cieplne mają zastosowanie na etapie tworzenia strony www, jej modyfikacji, a przede wszystkim w optymalizacji. Pozwalają na łatwe odczytanie szczególnie istotnych dla użytkowników obszarów witryny internetowej, w której powinny skupić się najważniejsze dla niej funkcjonalności.

Mapy cieplne pozwalają na przygotowanie raportów dotyczących najważniejszych parametrów strony: clicktracking, czyli śledzenie kliknięć myszką, scrolltracking – analiza przewijania strony oraz attentiontrack – wykaz obszarów strony, które były dla użytkowników najbardziej przyciągające.

Najważniejsze wnioski z badań eye tracking

Analiza wielu badań eye trackingu pozwoliła na wyciągnięcie najważniejszych wniosków dla twórców i właścicieli stron i sklepów internetowych:

  • Przeglądający strony skupiają się przede wszystkim na obrazach (grafikach, ikonach i zdjęciach);

  • Najistotniejsze wśród tekstów są nagłówki i śródtytuły, czyli te treści, które są pisane większą czcionką;

  • Użytkownicy skupiają wzrok na pierwszych słowach tekstu oraz na treściach, wokół których jest dużo wolnej przestrzeni.

Oczywiście każda witryna jest inna i powinna mieć określone swoje własne usability, jednak warto zastosować się do generalnych zasad, które określono na podstawie analiz badań eye trackingu.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco