Dlaczego warto zdecydować się na monitoring internetu i social media? | Borbis Media

Dlaczego warto zdecydować się na monitoring internetu i social media?

26 maj 2017 | Kategoria: E-marketing, Social media

Obecność w sieci jest w dzisiejszych czasach sprawą kluczową dla każdego biznesu – ma strategiczne znaczenie dla rozwoju i powiększania grona klientów. Część działań wpływających na wizerunek firmy w sieci przedsiębiorcy prowadzą samodzielnie, jednak wzmianki o ich biznesie pojawią się w internecie również poprzez media, wpisy w serwisach społecznościowych oraz opinie samych klientów na forach czy portalach branżowych. Warto się z nimi na bieżąco zapoznawać, a służy temu monitoring internetu i social media. Jakie korzyści wynikają z tego typu działania?

  1. Poprawa wizerunku

Najważniejszym zadaniem monitoringu jest uzyskanie informacji, których nie można zebrać korzystając z narzędzi analitycznych wykorzystywanych w przypadku strony internetowej. Monitorujemy bowiem nie dane liczbowe dotyczące ruchu użytkowników, a wzmianki o marce, czyli wypowiedzi dziennikarzy, specjalistów branżowych, blogerów, klientów czy pracowników – są to dane jakościowe. Badanie tego typu faktów i wykorzystywanie uzyskanych z ich analizy wniosków w strategii marketingowej może znacząco przyczynić się do poprawy wizerunku marki. Ważne jest, by zapoznać się z opiniami o firmie i je odpowiednio analizować.

  1. Odpowiedź na zapotrzebowanie klientów

Dzięki monitoringowi marki w sieci czy social mediach można z łatwością uzyskać informacje na temat tego, czego oczekują klienci od produktów i usług firmy. Śledzenie opinii i recenzji pozwala dostrzec problemy z punktu widzenia konsumentów, a w konsekwencji rozwijać i udoskonalać ofertę oraz dostosowywać ją do wymagań odbiorców.

  1. Szybkie reagowanie na sytuacje kryzysowe

To właśnie w sieci, a szczególnie w kanałach social media, pojawiają się pierwsze negatywne informacje o działalności firmy. Każdy przedsiębiorca musi się z nimi zmierzyć – szybka reakcja na tego typu sytuacje kryzysowe zapobiega eskalacji negatywnego wrażenia. Dla przykładu niektóre marki potrafią negatywne wpisy w social media przekuć na swoją korzyść, nie tylko przyznając się do pomyłki, ale nawet oferując klientom w zamian coś dla nich pozytywnego. W ten sposób można z łatwością budować jak najlepszy wizerunek firmy. Szybka odpowiedź na problem związany z produktem przyczynia się również do poprawy obsługi klienta – marka oferując na bieżąco taką fachową pomoc i rozwiązując niedogodności zostawia po sobie pozytywne wrażenie.

  1. Odnajdywanie ambasadorów marki i influencerów branżowych

Nie jest tajemnicą, że monitorując markę firmy zdecydowanie częściej napotyka się wpisy negatywne niż pozytywne – wszystko dlatego, iż niezadowolonym klientom znacznie łatwiej przychodzi wyrażanie swojej opinii, niż tym, którzy są usatysfakcjonowani produktem lub usługą. Zdarza się jednak, że osoby wyjątkowo zadowolone z oferty firmy, chwalą ją w sieci – szczególnie widać to w social mediach. Monitorując wzmianki o marce, można też trafić właśnie na wpisy od takich osób, a poznanych w ten sposób ambasadorów zapraszać do akcji marketingowych. Warto pamiętać, że jeden lojalny i zadowolony klient może przynieść firmie kolejnych klientów – jeśli jest szczególnie aktywny, może być to nawet kilkaset osób.

Marki coraz częściej chcą współpracować w swoich działaniach marketingowych z branżowymi blogerami czy specjalistami. Monitoring pozwala na odnalezienie najbardziej wpływowych osób związanych z daną tematyką. Ich również można zaprosić do współpracy jako ambasadorów, co znacząco przysłuży się działaniom promocyjnym.

  1. Obserwowanie działań konkurencji

Monitoring służy nie tylko poznaniu opinii o marce, ale zazwyczaj umożliwia sprawdzenie, jak odbierana jest cała branża, w tym również najbliżsi konkurenci firmy. Dzięki monitoringowi można z łatwością zapoznać się z prowadzonymi przez konkurencję kampaniami marketingowymi, sprawdzać, czy nie pojawiają się w nich elementy, które mogą budować wśród klientów negatywny wizerunek Twojej marki (np. wroga promocja porównawcza). Weryfikacja działań konkurencji pobudza także do działania i ciągłego rozwoju własnych produktów.

Monitoring można prowadzić samodzielnie – jest to jednak działanie dość żmudne. Najlepiej korzystać z narzędzi, które zbudowane są specjalnie do tego celu. Dostęp do nich posiadają przede wszystkim specjaliści z dziedziny marketingu internetowego i to właśnie im warto zlecić prowadzenie monitoringu oraz bieżącą analizę uzyskiwanych z niego danych – oni wiedzą najlepiej, jak przekuć te informacje w prawidłowe działania promocyjne Twojej marki 😉

 Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco