Blokowanie reklam – Polacy są w tym mistrzami!

23 wrzesień 2016 | Kategoria: E-marketing, Świat reklamy

Polacy są światowymi liderami blokowania sieciowego marketingu. Według badania przeprowadzonego przez OnAudience, twórcy UnBlocka, w Polsce 42,24% reklam internetowych jest blokowane przez narzędzia instalowane w przeglądarkach. Co to oznacza nie tylko dla reklamodawców, ale przede wszystkim dla samych internautów?

Dlaczego Polacy blokują reklamy?

Specjaliści branży marketingowej alarmują: na ogromną popularność narzędzi blokujących ma wpływ przede wszystkim niska jakość i ogromna inwazyjność reklam. Wiele z przekazów promocyjnych w polskim internecie irytuje użytkowników, utrudnia przeglądanie treści oraz korzystanie z serwisów www. Zdarza się, że reklamy zakrywają nawet połowę okna przeglądarki! Właśnie dlatego tak wielu z internautów instaluje blokery.

Nie bez znaczenia jest jednak również samo działanie internautów. Polscy użytkownicy sieci nie chcą płacić za dostęp do treści. Według Reuters Institute pod kątem zakupów treści online zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Europie: tylko 20% internautów w naszym kraju uiszcza opłaty za artykuły, przeznaczając na ten cel 50 zł rocznie. To sprawia, że wydawcy szukają innych metod pozyskiwania środków ze swojej działalności, a najłatwiej uzyskać je poprzez reklamy, coraz większe i bardziej inwazyjne (by omijały mechanizmy blokerów).

Jak reklamować swoją ofertę w sieci?

Blokowanie reklam wymusza na reklamodawcach zmianę przekazów reklamowych. Niektórzy z nich decydują się na jeszcze większą agresywność marketingową. To oczywiście nie jest dobre działanie, gdyż tylko napędza irytację użytkowników i instalację blokerów.

Internauci pytani o przyczynę instalowania wtyczek blokujących, odpowiadają jasno: reklamy są niedopasowane, zbyt natarczywe i utrudniają korzystanie z serwisów. Oznacza to, że przekaz marketingowy w sieci musi zyskać nową jakość. Reklamodawcy, którzy postawią na rozwiązania subtelne, dopasowane do potrzeb użytkowników – zyskają.

Naprzeciw reklamowcom wychodzą więc narzędzia remarketingu w sieci Google czy w mediach społecznościowych (remarketing na Facebooku). Nie bez znaczenia jest również znajomość zachowań internautów na stronach www (user experience) oraz analiza tzw. Big Data. Prowadzenie działań marketingowych, które nie tylko trafią do użytkowników, ale również przypadną im do gustu to wyzwanie, któremu sprostanie wymaga dużej wiedzy o współczesnym internecie.

Ważna jest również edukacja użytkowników: muszą zrozumieć, że treści w sieci nie są darmowe – dostęp do nich zapewniają właśnie reklamy. Dalsze blokowanie sprawi, że coraz więcej serwisów będzie decydowało się na płatne treści – w konsekwencji może okazać się, że przeglądanie polskiego internetu wymagać będzie ciągłego uiszczania niemałych opłat.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco