Jak COVID-19 wpłynął na branżę e-commerce?

14 sierpień 2020 | Kategoria: E-commerce

Epidemia zaskoczyła cały świat. Nikt nie spodziewał się, że wirus przyniesie tak poważne konsekwencje nie tylko zdrowotne, ale także społeczne i ekonomiczne. O ile tak zwany “lockdown” spowodował zamknięcie niemal wszystkich stacjonarnych sklepów, o tyle branża e-commerce – trzeba to przyznać – święci prawdziwe triumfy. W jaki sposób COVID-19 wpłynął na rynek sprzedaży internetowej i jak wykorzystać ten trend? Co na ten temat mówią raporty? Zapraszamy do lektury!

Kryzys epidemiczny a e-commerce

Szerząca się pandemia doprowadziła do istnego zastoju w polskim biznesie, a co za tym idzie – kryzysu ekonomicznego, który boleśnie odczuły między innymi sklepy stacjonarne. Aby przetrwać, część z nich musiała szybko przeprowadzić transformacje cyfrowe – wszystko po to, by dostosować się do nowych realiów oraz przyzwyczajeń konsumentów. Tendencja ta w połączeniu z przymusowym zamknięciem sklepów stacjonarnych doprowadziła do najwyższego od kilkunastu lat wzrostu przychodów sklepów internetowych. Dla przykładu, Allegro w ciągu ostatnich miesięcy odnotowało zwiększenie ruchu o 20%, z kolei koncern odzieżowy LPP w samym kwietniu osiągnął wzrost sprzedaży online o 270%! Wspomniane wnioski potwierdzają także dane GUS – według nich sprzedaż detaliczna przez internet wzrosła w marcu i kwietniu o niemal 80% w porównaniu do lutego br.

Co dalej?

Prognozuje się, że znaczenie zakupów online wzrośnie jeszcze bardziej w ciągu najbliższych miesięcy. To bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce oraz wszystkich tych, którzy planują taki biznes rozpocząć. Według badań przeprowadzonych przez Mastercard 80% Polaków planuje nadal robić zakupy online – nawet jeśli pandemia wygaśnie. Co więcej, 38% zapytanych przyznało, że „lockdown” sprawił, że teraz chętniej i częściej korzystają z ofert sklepów internetowych niż przed jego rozpoczęciem. Motywacje do wybierania takiego sposobu kupowania są różne: dostępność sklepu całą dobę, możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, nieograniczony czas wyboru produktów czy dostęp do wielu ofert zebranych w jednym miejscu.

Wzrost sprzedaży internetowej – co będzie pomocne?

Aktualnie panująca sytuacja stwarza idealne warunki do rozpoczęcia i rozwoju sprzedaży online. Aby jednak jeszcze bardziej zwiększyć płynące z tego biznesu korzyści, warto wziąć pod uwagę aktualne potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów. Według raportu Gemius osoby chętniej kupowałyby w internecie, gdyby była możliwość uzyskania atrakcyjnych zniżek, niższych kosztów dostawy oraz niższych cen niż w tradycyjnych, stacjonarnych sklepach. Nie bez znaczenia jest także szybkość realizacji zamówienia –  ankietowanych skutecznie zniechęca długi czas dostawy, co często skutkuje tym, że wolą wybrać się do stacjonarnej placówki. Jeżeli chodzi o urządzenia, z których korzystają klienci podczas przeglądania ofert w internecie, aż 80% respondentów najczęściej zakupy online robi przy pomocy laptopa, a niemal 70% wybiera do tego smartfon. Mając to na uwadze, warto zadbać nie tylko o wysoką responsywność sklepu internetowego. Z pewnością wartością dodaną, która zachęci konsumentów do dokonania zakupu, będzie wprowadzenie przejrzystej i intuicyjnej aplikacji mobilnej. Kolejną istotną wskazówką jest z pewnością fakt, iż około 40% pytanych osób przyznało, że rezygnuje z zakupów online, ponieważ preferuje bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Warto więc pomyśleć o sympatycznej, wykwalifikowanej obsłudze sklepu internetowego, dostępnej dla konsumenta np. za pośrednictwem czatu internetowego. Nie od dziś wiadomo, że pomocny, miły personel i łatwość kontaktu przekłada się na pozytywne opinie klientów. A stąd niedaleka droga do wzrostu popularności i liczby sprzedanych produktów.

Kryzys ekonomiczny w czasie panującej epidemii koronawirusa wyraźnie podniósł znaczenie branży e-commerce, która dzięki temu – w perspektywie czasu – może zdominować rynek sprzedaży. Możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu stała się najbezpieczniejszym i najwygodniejszym sposobem zaopatrywania gospodarstwa domowego w potrzebne produkty, dlatego też rok 2020 to dobry czas na ulepszenie, rozwinięcie, a nawet rozpoczęcie swojej przygody z internetowym biznesem.

_______________________________________________

Potrzebujesz wsparcia w optymalizacji swojego sklepu internetowego, a może myślisz o jego założeniu? Skontaktuj się z nami – oferujemy kompleksową obsługę branży e-commerce!

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco