Marketing internetowy 2021 - trendy | Borbis Media

Marketing internetowy 2021 – trendy

6 luty 2021 | Kategoria: E-marketing

Koronawirus sprawił, że rok 2020 stał się czasem intensywnego rozwoju biznesów internetowych. Podobnie zapowiada się rok 2021, dlatego jak najszybciej warto zadbać o przeniesienie sprzedaży do przestrzeni internetowej (jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy) lub wdrożyć rozwiązania optymalizujące funkcjonowanie sklepu, a co za tym idzie – podnoszące sprzedaż i zyski. Aby jednak móc efektywnie zaplanować działania na kolejne miesiące, warto w pierwszej kolejności zapoznać się z najważniejszymi trendami w e-marketingu.

Optymalizacja sklepu pod kątem SEO i UX

W związku z trwającą pandemią coraz więcej firm przenosi się do sieci – konkurencja na rynku stale wzrasta, więc bez odpowiedniego pozycjonowania zaistnienie w internecie jest znacznie utrudnione. Aby umiejętnie pozycjonować nasz sklep, trzeba zwrócić uwagę na odpowiedni dobór słów kluczowych i właściwe nasycenie nimi witryny. W ostatnim czasie popularne na świecie staje się także wyszukiwanie głosem – już 27% społeczeństwa korzysta z pomocy asystentów głosowych, takich jak Siri, Alexa czy Asystent Google. Skuteczność tego typu rozwiązania również zależy od odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem SEO. W odniesieniu do UX (User Experience) należy z kolei pamiętać o tym, że klient odwiedzając nasz sklep internetowy musi czuć się w nim dobrze i bezpiecznie – zakupy muszą przebiegać intuicyjnie, szybko, w wygodny sposób i bez żadnego ryzyka. Nie zapominajmy także zadbać o wysoką obsługę klienta. Czat z konsultantem, informowanie o przebiegu reklamacji, widgety do wystawienia oceny czy nawiązania kontaktu to podstawa interakcji z konsumentami. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, potrzebujesz pomocy w ustaleniu, co wymaga poprawy i jakie zmiany należy wdrożyć, rozważ przeprowadzenie audytu marketingowego.

Mobile

Sklepy w wersji mobilnej to element, bez którego nie sposób zaistnieć w sieci. Dlaczego? Według raportów Płatności cyfrowych z roku 2020 aż 22% badanych częściej wykorzystuje do zakupów internetowych smartfon lub tablet. Przewiduje się, że transakcje przeprowadzane za pomocą urządzeń mobilnych zdominują sprzedaż e-commerce w aż 73%! Zadbanie o ten punkt jest zatem uzasadnione oczekiwaniami i potrzebami potencjalnych klientów. Warto zwrócić uwagę, czy witryna internetowa jest responsywna (dostosowana pod kątem urządzeń mobilnych). W pierwszej kolejności warto w tym celu samemu przetestować stronę w sposób manualny wcielając się w rolę klienta – spojrzenie z drugiej perspektywy pozwoli wyciągnąć wiele korzystnych wniosków. Alternatywę dla wersji mobilnych sklepów stanowią zewnętrzne aplikacje, o których również warto pomyśleć – ich zaletą jest szybszy dostęp oraz szeroki wachlarz funkcjonalności. Dzięki nim m.in. możemy wysyłać powiadomienia o promocjach i nowych produktach pojawiających się w ofercie.

Visual commerce

Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne – tym bardziej w przypadku produktu prezentowanego w sklepie internetowym. Jeśli chcemy dokonać zakupu podczas lockdownu, jesteśmy skazani wyłącznie na zdjęcia w internecie. Atrakcyjne fotografie są tym, co na samym początku przyciąga uwagę, dopiero później czytany jest opis i recenzje dotyczące danego produktu. W związku z tym zdjęcia powinny być wykonane w jak najbardziej profesjonalny sposób. Bardzo interesujące i atrakcyjne dla klienta jest oglądanie produktu z każdej perspektywy na zdjęciach wykorzystujących prezencję w 360 stopniach. Internetowe sklepy z oprawkami oraz kosmetykami kolorowymi zaczęły już korzystać z możliwości wirtualnej przymiarki – klient dzięki wykorzystaniu przedniej kamery w smartfonie może sprawdzić, czy dany model pasuje do kształtu jego twarzy. Jednak visual commerce to nie tylko fotograficzne prezentowanie produktu. To również spójność i atrakcyjność wszystkich elementów strony czy profilu – angażujące wideo, grafiki, słowem: całość wizualnego przekazu.

Omnichannel

W dzisiejszych czasach, aby wypromować swój biznes internetowy, warto wykorzystywać wszystkie dostępne kanały dotarcia do klienta, ponieważ sam sklep internetowy czasami może okazać się niewystarczający. Zintegrowanie dostępnych kanałów obsługi klientów jest już standardem, który umożliwia przeglądanie ofert wszędzie i o każdej porze. Dobrze jest postawić na social media – utworzenie sklepu na Facebooku czy Instagramie to już podstawa. Co więcej, takie rozwiązanie pozwala na emisję spersonalizowanych reklam w ramach remarketingu – jeśli użytkownik obejrzał jakieś produkty w e-sklepie, można włączyć reklamę, która będzie mu je pokazywała i zachęcała do powrotu na stronę. Utworzenie sklepu w social media pozwoli także na oznaczanie produktów w postach tak, aby wyglądało to naturalnie i zachęcająco. Nie zapominajmy także o dotarciu do klientów offline – tu przydatne będą maile, smsy, kartki okolicznościowe oraz coraz częściej spotykane życzenia urodzinowe. To świetny sposób, aby zachęcić rabatem lub drobnym prezentem do odwiedzenia naszego e-sklepu.

Social listening

Umiejętność uważnego słuchania jest niezwykle przydatna w życiu i pomaga budować długotrwałe relacje, także w biznesie internetowym. Podejmowanie kontaktu i wsłuchiwanie się w prośby i potrzeby klienta to dobra droga do osiągnięcia rynkowego sukcesu, do czego przyczynia się także czytanie opinii o własnej marce, wyszukiwanie wzmianek o niej czy analiza podejścia klientów. Dobrym pomysłem jest także odpowiadanie na komentarze odnośnie marki/produktów/usługi na kontach społecznościowych, jak również interakcje na czatach czy szybkie odpowiedzi na pytania. To dzisiaj bardzo cenione działania – klienci zdecydowanie wolą kontakt na przykład przez Messengera niż czekanie na połączenie z infolinią. Istotne jest reagowanie na każde, nawet te nieprzyjemne wzmianki i komentarze – nasza reakcja pokaże, że jesteśmy otwarci na dialog i wyjaśnienie sytuacji zwłaszcza w obliczu krytyki.

Całościowe myślenie o internetowym biznesie to trudne, aczkolwiek przynoszące zauważalne zyski zadanie. Jeżeli nie czujesz się pewnie rozpoczynając lub optymalizując swoje przedsięwzięcia z e-commerce, warto pomyśleć o zatrudnieniu profesjonalnej agencji interaktywnej, która specjalizuje się w marketingu internetowym. Dzięki temu Twój biznes będzie miał szansę na szybsze i skuteczniejsze dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a Ty z pewnością będziesz mógł zaliczyć rok 2021 jako przełomowy dla Twojego sklepu internetowego.

Skomentuj

Share Button

Borbis Media na Facebooku

Polub naszą stronę i bądź na bieżąco